Zadzwoń 32 506 50 85
Umów wizytę
Koszty leczenia
Poradnie specjalistyczne

POTRZEBUJESZ LEKARZA?Zadzwoń:32 506 50 85

Poradnia lekarza rodzinnego – deklaracja, świadczenia

Każda ubezpieczona osoba ma prawo do skorzystania z pomocy lekarza rodzinnego w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Pacjent sam decyduje, który lekarz będzie się nim zajmował, gdy zachoruje. Lekarz rodzinny jest osobą, którą powinniśmy darzyć szczególnym zaufaniem, ponieważ to do niego zgłaszamy się w pierwszej kolejności, gdy mamy jakiś problem zdrowotny. Jak dobrze wybrać lekarza rodzinnego i jakie wiążą się z tym formalności? Na te i inne pytania odpowiemy w naszym najnowszym artykule.

mężczyzna z dzieckiem w poradni lekarza rodzinnego

Kim jest lekarz rodzinny?

Lekarz rodzinny to specjalista medycyny rodzinnej, do którego kierujemy się w pierwszej kolejności, gdy coś zaczyna nam dolegać. Właśnie dlatego nazywa się go także lekarzem pierwszego kontaktu. Po zebraniu wywiadu i zbadaniu nas lekarz rodzinny może od razu zaproponować leczenie lub, jeśli widzi taką potrzebę, skierować nas do specjalisty: kardiologa, laryngologa bądź innego lekarza, w zależności od tego, z jakim problemem się zgłaszamy. Warto dodać, że lekarz medycyny rodzinnej zajmuje się pacjentami w różnym wieku, także dziećmi i osobami starszymi. Musi więc posiadać dogłębną wiedzę z zakresu pediatrii oraz geriatrii.

Czym kierować się przy wyborze lekarza rodzinnego?

Jaki powinien być dobry lekarz rodzinny? To pytanie zadaje sobie wielu z nas. Na pewno chcielibyśmy, aby była to osoba godna zaufania i posiadająca odpowiednie kompetencje. Przecież powierzamy jej to, co najcenniejsze – zdrowie nasze i naszych najbliższych. Rolą lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest diagnozowanie problemu, udzielanie porady oraz w razie konieczności wystawienie skierowania na dalsze, bardziej specjalistyczne badania lub na konsultację z innym specjalistą. Dlatego lekarz rodzinny musi posiadać kompleksową wiedzę z wielu dziedzin medycyny, tak aby móc trafnie pokierować swoim pacjentem.

Kompetentny, komunikatywny, asertywny – cechy dobrego lekarza POZ

Dobry lekarz rodzinny powinien umieć rozmawiać w taki sposób, aby jego komunikaty były dla pacjenta nieposiadającego wiedzy medycznej zrozumiałe. To co mówi, musi być merytoryczne, a jednocześnie „ubrane” w odpowiednie słowa. Medycyna jest dziedziną wręcz naszpikowaną trudną terminologią. Dobry lekarz POZ zawsze stara się jednak, aby pacjent wyniósł z wizyty możliwie jak najwięcej. Dobrego lekarza rodzinnego cechuje także otwartość, cierpliwość i chęć odpowiadania na pytania. A jakich cech nie powinien mieć? Na pewno nie powinien się wywyższać i traktować pacjentów „z góry”. Przekraczając gabinet lekarza rodzinnego, mamy czuć się komfortowo, lekarz nie może wzbudzać naszego strachu. Jako pacjenci musimy rozmawiać z nim szczerze, nie możemy bać się przyznać, z czym mamy problem. Z drugiej strony lekarz rodzinny musi być asertywny. Nie może pozwolić, aby pacjent wymuszał na nim antybiotyk czy L4, jeśli on sam nie widzi takiej potrzeby. Antybiotyki to nie panaceum na wszelkie bolączki. Każdy lekarz o tym wie, ale nie każdy jest na tyle asertywny, by odmówić je pacjentowi.

Godziny pracy poradni, możliwość rezerwacji terminu online – też są ważne!

Coraz częściej pracujemy w systemie zmianowym. W związku z tym niektórym pacjentom będą pasowały wyłącznie godziny poranne, podczas gdy inny pacjenci będą mogli odbyć wizytę lekarską wyłącznie w godzinach popołudniowych lub wieczornych. Generalnie więc im dłuższe godziny przyjęć w poradni, tym lepiej. Obecnie większość przychodni pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00-18.00. Taki wymiar czasu pracy sprawia, że nie tworzą się kolejki, a pacjenci nie muszą tłoczyć się w przychodniach. Dobrym sposobem na rozwiązanie problemu kolejek jest również rejestracja terminu online. Wybierając przychodnię lekarza rodzinnego dla siebie i swoich najbliższych, dobrze jest więc wybrać taką, która daje tę możliwość.

Jaką pomoc uzyskamy w poradni medycyny rodzinnej?

Zakres pracy poradni medycyny rodzinnej jest bardzo szeroki. Trafiają do niej zarówno dorośli jak i dzieci. Pacjenci są w niej diagnozowani i leczeni, otrzymują porady medyczne z zakresu profilaktyki zdrowotnej. W poradni medycyny rodzinnej realizowany jest także program szczepień ochronnych: obowiązkowych i zalecanych, włącznie ze szczepieniem na grypę. W ramach podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą skorzystać również z pielęgniarki oraz położnej środowiskowej.

Do zadań lekarza POZ należy przede wszystkim:

  • profilaktyka chorób,
  • profilaktyka chorób wieku rozwojowego,
  • szczepienia ochronne,
  • udzielanie porad w leczeniu schorzeń,
  • wykonywanie zabiegów w gabinecie zabiegowym i w domu pacjenta,
  • orzekanie o stanie zdrowia,
  • kierowanie do poradni specjalistycznych i na leczenie szpitalne,
  • kierowanie na rehabilitację i leczenie uzdrowiskowe,
  • wystawianie zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjenta.

Więcej na temat pracy Poradni Lekarza Rodzinnego >>

Lekarze rodzinni na pierwszej linii walki z COVID-19!

9 października 2020 r. w Dzienniku Ustaw pojawiło się nowe rozporządzenie w sprawie opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym SARS-CoV-2. Według zapisów tego rozporządzenia lekarz POZ może zlecić wykonanie testu na koronawirusa, jeśli widzi ku temu wskazania. Początkowo test mógł zostać zlecony wyłącznie, gdy u pacjenta występowały przynajmniej 4 objawy: kaszel, gorączka powyżej 38 st. C, duszności i utrata węchu lub smaku. Kryteria te nie są już jednak aktualne. Według nowego rozporządzenia lekarz może zlecić test molekularny w kierunku wirusa SARS CoV-2 bez względu na liczbę występujących u pacjenta objawów. Co więcej, zlecenie to może wystawić zarówno podczas wizyty w gabinecie, jak i teleporady. Zadaniem lekarza POZ jest również kontrola pacjenta przebywającego w izolacji domowej, jak również skierowanie go do szpitala, gdyby zaistniała taka konieczność.

Lekarz rodzinny – uprawniony do wystawiania karty DiLO

Karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DiLO), zwana także zieloną kartą jest dokumentem uprawniającym pacjenta do skorzystania z tzw. szybkiej ścieżki onkologicznej. Otrzymać ją można zarówno w poradni specjalistycznej, jak i w poradni lekarza rodzinnego. Lekarz rodzinny przeprowadza badanie podmiotowe i przedmiotowe, a jeśli to niezbędne, kieruje pacjenta na inne badania wchodzące w zakres świadczeń gwarantowanych. Na podstawie wyników podejmuje dalsze decyzje, w tym decyzję o wydaniu zielonej karty. Zastępuje ona skierowanie i pozwala udokumentować cały proces diagnostyki oraz leczenia onkologicznego.

Wypełnianie deklaracji

Jeśli chcemy, aby dany lekarz stał się naszym lekarzem rodzinnym, musimy wypełnić pisemną deklarację w przychodni, w której ten lekarz przyjmuje i która ma podpisany kontrakt z NFZ (jeśli chcemy skorzystać z bezpłatnych usług). Co do wyboru lekarza rodzinnego, mamy pełną dowolność, nie obowiązuje nas rejonizacja. Taką deklarację możemy złożyć na dwa sposoby: bezpośrednio w rejestracji przychodni lub online. Wyboru dokonujemy bezpłatnie, jednak nie częściej niż dwa razy w roku kalendarzowym. Każda kolejna zmiana lekarza rodzinnego (także pielęgniarki lub położnej środowiskowej) w tym samym roku kalendarzowym to koszt w wysokości 80 zł.

Szukasz dobrego lekarza rodzinnego dla siebie i swoich najbliższych? Znajdziesz go w centrum medycznym holsäMED. Nasi lekarze podstawowej opieki zdrowotnej zajmują się diagnostyką oraz leczeniem dorosłych i dzieci. Udzielają porad z zakresu profilaktyki zdrowotnej i kwalifikują do szczepień. Nie czekaj. Już dziś zostań pacjentem holsäMED.

Zadzwoń: 32 506 50 85
Napisz: info@holsaMED.pl

    ZAREZERWUJ TERMIN:

    Polityka prywatności dostępna jest na www.holsamed.pl

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Gyncentrum
    Sp. z o.o. w zakresie niezbędnym do umówienia wizyty lub badania.