Zadzwoń 32 506 50 85
Umów wizytę
Koszty leczenia
Poradnie specjalistyczne

POTRZEBUJESZ LEKARZA?Zadzwoń:32 506 50 85

Jak dbać o zdrowie oczu na co dzień: Proste nawyki dla dobrego widzenia

Oczy są naszym oknem na świat. Gdyby nie one, nie moglibyśmy podziwiać piękna otaczającej nas przyrody czy rozpoznawać twarzy bliskich osób, a nasze życie stałoby się o wiele trudniejsze. Mimo to każdego dnia szkodzimy naszym oczom poprzez nieodpowiednie nawyki. Wielogodzinne wpatrywanie się w ekran komputera czy telefonu, praca przy złym oświetleniu, promieniowanie UV, wiatr, pył, klimatyzacja, zanieczyszczenia – to tylko niektóre czynniki negatywnie wpływające na wzrok. Jak możemy pomóc naszym oczom i zapewnić sobie dobre widzenie? Odpowiedz w artykule.

mężczyzna przed komputerem przecierający oczy

Spis treści:

Oderwij wzrok od ekranu
Chroń oczy przed wiatrem, pyłem i promieniowaniem UV
Zadbaj o odpowiednią dietę
Dbaj o higienę
Regularnie badaj wzrok
Jak dbać o zdrowie oczu – podsumowanie

Oderwij wzrok od ekranu

U osób spędzających wiele godzin przed ekranem komputera bardzo często rozwija się zespół suchego oka. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyną jest zbyt rzadkie mruganie. W ciągu 1 minuty powinniśmy mrugnąć ok. 15-20 razy. Taka liczba mrugnięć sprawia, że łzy równomiernie rozprowadzają się po powierzchni oka i zapewniają mu dostateczne nawilżenie. Podczas patrzenia w ekran laptopa, tabletu czy smartfona, mrugamy nawet 2-3-krotnie rzadziej niż powinniśmy, przez co nasze oczy wysychają. Pojawiają się zaczerwienienie, pieczenie, kłucie, uczucie ciała obcego w oku i piasku pod powiekami, czyli najczęstsze objawy zespołu suchego oka. Co możemy zrobić, aby tego uniknąć? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim powinniśmy możliwie jak najczęściej odrywać wzrok od ekranu. Możemy przenieść go na widok za oknem lub jakiś przedmiot znajdujący się w oddali. To pozwoli na chwilę odpocząć oczom od wysiłku akomodacyjnego, do jakiego są zmuszane, gdy bez przerwy pracujemy w bliży. Jeśli nie mamy wyjścia i musimy spędzać kilka-kilkanaście godzin przed ekranem, koniecznie powinniśmy zaopatrzyć się w dobre krople nawilżające i zakrapiać oczy nawet kilka razy w ciągu dnia.

Czytaj też: Swędzą i pieką Cię oczy? To może być zespół suchego oka!

Chroń oczy przed wiatrem, pyłem i promieniowaniem UV

Na kondycję naszych oczu w dużej mierze mają czynniki środowiskowe, takie jak wiatr, pył czy promieniowanie ultrafioletowe. Aby uchronić oczy przed ich szkodliwym działaniem, warto nosić okulary z filtrem UV. Zbyt często ekspozycja na działanie światła słonecznego może nieść poważne konsekwencje zdrowotne w postaci zapalenia spojówek, uszkodzenia rogówki, zaćmy, zwyrodnienia plamki żółtej, a nawet czerniaka.

Zadbaj o odpowiednią dietę

Zdrowa i dobrze zbilansowana dieta odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego widzenia Spożywanie produktów bogatych w witaminy A, C i E oraz minerały, takie jak cynk i selen, może pomóc w zapobieganiu problemom ze wzrokiem. Oto kilka produktów, które warto włączyć do swojej diety, chcąc zadbać o kondycję oczu:

  • marchew, jarmuż, szpinak: produkty bogate w beta-karoten, czyli prekursor witaminy A, która jest silnym antyoksydantem (przeciwutleniaczem). Zwalcza wolne rodniki mogące prowadzić do uszkodzenia wzroku.
  • cytrusy, czerwona papryka, pietruszka, czarna porzeczka: produkty bogate w witaminę C, która odżywia oko i wzmacnia naczynia krwionośne.
  • żółtka jaj, kapusta, sałata, brokuły, cukinia, brukselka, dynia: produkty te zawierają luteinę i zeaksantynę, które chronią przed destrukcyjnym działaniem promieniowania ultrafioletowego.
  • ryby takie jak łosoś i tuńczyk: są źródłem kwasów omega-a, spowalniających proces starzenia się wzroku oraz zapobiegających rozwojowi zespołu suchego oka.
  • pełnoziarniste pieczywo, nasiona, orzechy, mleko, drób i owoce morza: obfitują w cynk i selen, które podobnie jak witamina A działają antyoksydacyjnie. W wielu nasionach i orzechach znajdziemy również witaminę E, a więc kolejny przeciwutleniacz działający korzystnie na nasz wzrok.

Dbaj o higienę

Oczy dość łatwo narazić na rozwój infekcji. Unikaj dotykania oczu brudnymi rękami, regularnie myj ręce, a jeśli nosisz soczewki kontaktowe, upewnij się, że dobrze je przechowujesz. W ten sposób unikniesz zainfekowania oczu jakimś drobnoustrojem.

kobieta zakraplająca oczy

Regularnie badaj wzrok

Pierwszym krokiem do utrzymania zdrowych oczu są regularne wizyty u okulisty. Nawet jeśli nie masz problemów ze wzrokiem, warto odwiedzać specjalistę co najmniej raz w roku. Profilaktyczne badania wzroku mogą wykryć takie wady jak krótkowzroczność, dalekowzroczność czy astygmatyzm oraz takie choroby oczu jak np. zaćma czy jaskra, które przez bardzo długi czas mogą nie dawać żadnych wyraźnych objawów.

Jak dbać o zdrowie oczu – podsumowanie

Podsumowując, dbanie o zdrowie oczu nie wymaga wielkiego wysiłku, a może przynieść wiele korzyści. Regularne badania, zdrowa dieta, ochrona przed promieniowaniem UV, robienie przerw w korzystaniu z komputera, nawilżanie oczu oraz dbałość o higienę to proste nawyki, które mogą znacznie poprawić jakość widzenia i zapobiec wielu problemom ze wzrokiem. Pamiętaj, że zdrowie oczu jest kluczowe dla ogólnego zdrowia i jakości życia, dlatego warto zainwestować czas i poświęcić im więcej uwagi.

Autor: Redakcja holsäMED.
Artykuły zamieszczane na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić konsultacji lekarskiej.

Interesuje Cię okulistyka w KatowicachZapraszamy do poradni okulistycznej holsäMED, w której nasi specjaliści kompleksowo zatroszczą się o Twój wzrok.

Zadzwoń: 32 506 50 85
Napisz: info@holsaMED.pl

    ZAREZERWUJ TERMIN:

    Polityka prywatności dostępna jest na www.holsamed.pl

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Gyncentrum
    Sp. z o.o. w zakresie niezbędnym do umówienia wizyty lub badania.