Zadzwoń +32 506 50 85
Umów wizytę
Koszty leczenia

POTRZEBUJESZ LEKARZA?Zadzwoń:32 506 50 85

Ból po urazie sportowym – jak skutecznie go uśmierzyć?

Każdemu z nas czasem zdarza się doznać urazu. Wiek, stan zdrowia, poziom czy rodzaj aktywności fizycznej nie ma w tym przypadku większego znaczenia. W miejscu powstania urazu często pojawia się ból, obrzęk, zasinienie lub zaczerwienienie.

ból-po-urazie-sportowym

Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie urazy dominują wśród osób uprawiających sport oraz jak radzić sobie z bólem po urazie sportowym.

Skręcenie stawu skokowego – najczęstszy uraz wśród sportowców – amatorów

Uraz ten, nazywany też potocznie skręceniem kostki, statystycznie stanowi aż 25% wszystkich urazów sportowych. Do skręcenia stawu skokowego dochodzi wtedy, gdy przekroczymy dopuszczalny (fizjologiczny) zakres ruchu w stawie. Uszkodzeniu może ulec torebka stawowa, chrząstka stawowa, więzadła lub przyczepy ścięgien. Skala uszkodzenia stawu skokowego może być różna. Wyróżniamy 4 stopnie skręcenia stawu skokowego:

I ° skręcenia – naciągnięcie torebki stawowej i więzadeł,
II ° skręcenia – rozerwanie torebki stawowej,
III ° skręcenia – rozerwanie torebki stawowej i więzadeł,
IV ° skręcenia – oderwanie więzadeł wraz z fragmentami kostnymi.

Skręceniu kostki towarzyszą objawy o różnym nasileniu. Wszystko zależy od stopnia urazu. Przy ciężkim uszkodzeniu stawu skokowego występuje zwykle ostry ból, ograniczenie ruchomości w stawie oraz obrzęk. Może pojawić się również krwawy wylew w okolicy kostki. Co robić w takiej sytuacji? Poniżej omówiliśmy, jak postępować bezpośrednio po urazie, by zmniejszyć ból oraz nie dopuścić do pogłębienia się urazu.

Metoda PRICE – szybki sposób na ból po urazie

Metoda PRICE sprawdza się przede wszystkim u biegaczy, u których często występują sumujące się mikrourazy i przeciążenia. Stosuje się ją także przy wspomnianych skręceniach.

Podczas biegu uszkodzeniu, poza ścięgnami i więzadłami, ulegają również naczynia krwionośne. W efekcie położone obok siebie tkanki są niedotlenione oraz pojawia się krwiak. Dzięki metodzie PRICE możemy zapobiec rozwojowi stanu zapalnego, złagodzić ból, zmniejszyć obrzęk, a co za tym idzie przyspieszymy proces gojenia się uszkodzonych tkanek.

Na metodę PRICE składa się tak naprawdę kilka prostych czynności. Aby je zastosować, nie potrzebujemy medycznego przeszkolenia. O skuteczności metody PRICE decyduje jednak czas – musimy działać możliwie jak najszybciej, najlepiej gdy uraz znajduje się jeszcze w fazie ostrej, czyli do 72 godzin po jego powstaniu. Każda z liter słowa „PRICE” odpowiada kolejnym czynnościom, jakie mamy wykonać zaraz po urazie:

  • PROTECT (ochrona) – miejsce, w którym tkanka została uszkodzona powinniśmy zabezpieczyć i chronić ją przed pogłębieniem się urazu. Możemy to zrobić za pomocą bandaża albo ortezy.
  • REST (odpoczynek) – po urazie czy przeciążeniu zaleca się natychmiastowe przerwanie treningów. Na jak długo? To zależy od stopnia uszkodzenia tkanki.
  • ICE (schłodzenie) – miejsce urazu najlepiej schładzać przy użyciu lodu lub za pomocą specjalnych, żelowych kompresów chłodzących. Niezwykle ważne jest, aby nie przykładać ich bezpośrednio na skórę, a np. przez ręcznik i nie na dłużej niż 20 minut. W początkowej fazie takie okłady najlepiej robić co 2 godziny, stopniowo zmniejszając ich częstotliwość.
  • COMPRESSION (ucisk) – po wykonaniu okładu powinniśmy zabandażować uszkodzone miejsce, jednak w taki sposób, aby nie wywołać uczucia mrowienia czy obrzęku. Wystąpienie któregokolwiek z tych dolegliwości będzie oznaczać, że uszkodzone miejsce jest prawdopodobnie zabandażowane zbyt mocno. Bandażowanie powinniśmy rozpocząć poniżej miejsca uszkodzenia, a następnie kierować się w górę.
  • ELEVATION (uniesienie) – jest to ostatni element metody PRICE. Polega na uniesieniu uszkodzonego miejsca powyżej poziomu serca. Zabieg ten ma przede wszystkim usprawnić krążenie żylno-limfatyczne i przyspieszyć proces wchłaniania się obrzęku.

Zastosuj maść przeciwbólową i przeciwzapalną

Miejsce po urazie można posmarować maścią/ żelem o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Przy urazach sportowych najlepiej sprawdzają się preparaty z ibuprofenem, naproksenem, ketoprofenem lub diklofenakiem. Wszelkie leki na bazie paracetamolu również złagodzą ból, musimy jednak pamiętać, że nie zadziałają przeciwzapalnie.

Maści przeciwbólowych nie należy stosować na uszkodzoną skórę. Koniecznie musimy też pamiętać, aby nie przekroczyć zalecanego okresu ich stosowania. Jeśli po upływie 1-2 tygodni ból nie ustąpi lub wręcz nasili się, powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza.

Flossing – skuteczny sposób łagodzenia bólu po urazie sportowym

Fizjoterapia odgrywa bardzo ważną rolę w procesie leczenia oraz w łagodzeniu dolegliwości bólowych po urazach sportowych. Działać przeciwbólowo będą przede wszystkim zabiegi z zakresu medycyny fizykalnej: jonoforeza, ultradźwięki, prądy TENS, pole magnetyczne czy krioterapia.

Do nowoczesnych metod leczenia urazów sportowych bez wątpienia zalicza się flossing, czyli leczenie poprzez kompresję. Podczas flossingu fizjoterapeuta owija bolące miejsce specjalną, lateksową taśmą. Taśma naciągnięta jest na tyle mocno, że pacjent odczuwa ucisk. Następnie wykonuje określone ruchy – samodzielnie (ćwiczenia czynne) lub przy pomocy fizjoterapeuty (ćwiczenia bierne). Flossing doskonale sprawdza się w terapii wspomnianych skręceń, a także w stanach pooperacyjnych, bólach stawów biodrowych i kolanowych, bólach przeciążeniowych oraz bólach kręgosłupa.

Jak działa flossing?

Dzięki zastosowaniu kompresji krew, zastała limfa oraz produkty przemiany materii są sukcesywnie „wypychane” z chorej tkanki. Dochodzi też do intensywnego przekrwienia tkanek, przez co są one lepiej odżywione. Ponadto ucisk zmniejsza obrzęk oraz pobudza zakończenia nerwowe w skórze, co zmniejsza dolegliwości bólowe, a z drugiej strony sprawia, że pacjent ma większą kontrolę nad uszkodzoną częścią ciała (np. stawem skokowym). I wreszcie pod wpływem ucisku zlepione mięśnie rozluźniają się. Flossing ma więc podobne działanie, jak masaż powięziowy.

Walczysz z bólem po przebytym urazie sportowym?
Umów się na konsultacje ze specjalistą holsäMED i porozmawiaj o swoim problemie.

Zadzwoń: 32 506 50 85
Napisz: info@holsaMED.pl

 


Konsultacja merytoryczna

fizjoterapeuta katowice konsultacje mgr Sebastian Kluczyński
fizjoterapeuta
Absolwent Fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Zawodowo związany z Centrum Medycznym holsäMED, gdzie na co dzień pracuje z pacjentami z problemami ortopedycznymi, bólowymi, wadami postawy, po urazach narządu ruchu i kontuzjach sportowych.

 


ZAREZERWUJ TERMIN




Polityka prywatności dostępna jest na www.holsamed.pl
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych przez Holsa Medical Sp. z o.o. zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 poz. 1000).
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Holsa Medical Sp. z o.o. "informacji handlowych"w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. nr 144, poz.1204 z późn. zm.) o świadczeniu usług drogą elektroniczną.